maandag 19 juli 2010

David Warren : De zwarte doos

Als er tegenwoordig een vliegtuig naar beneden dondert, wordt er naarstig gezocht naar de zwarte doos van het neergestorte ding. Daar staan immers alle data op van wat er in het vliegtuig gebeurd is sinds het opgestegen - inclusief de gesprekken die in de cockpit gevoerd zijn. En dat hebben we aan David Warren te danken.
De Australiër werd in 1925 geboren op het Groote Eylandt, een eiland voor de kust van het Northern Territory. Hij was ineens ook het eerste kind van Europese afkomst dat op dat eiland ter wereld kwam. Zijn vader kwam in 1934 om het leven bij de vliegtuigcrash van Bass Strait.

In 1953 crashte de Comet, de eerste commerciële jet airliner. Warren onderzocht de crash en kwam al snel tot de conclusie dat het nodig was om niet alleen de instrumenten, maar ook de gesprekken tussen de piloot en de rest van de bemanning op te nemen. Tot dan waren alle opname-instrumenten slechts één keer bruikbaar en lazen ze alleen de instrumenten af. In 1958 had Warren zijn eerste prototype af. De zwarte doos was geboren.

Al snel bleek het ding van onschatbare waarde te zijn voor onderzoek naar vliegtuigongelukken. Niet alleen de gesprekken in de cockpit, maar ook de achtergrondgeluiden zorgden meer en meer voor doorbraken in onderzoek naar de oorzaak van een bepaald ongeluk.

Tegenwoordig is de zwarte doos standaarduitrusting. Het apparaat kan tegen een stootje: het kan een impact van 3.400 g aan (de standaardzwaartekracht is 1 g; vanaf 50 g is een doorsnee mens meestal de pineut) en een temperatuur van meer dan 1.000°C.

David Warren werd uiteindelijk 85.

Geen opmerkingen: