zaterdag 16 augustus 2008

Ronnie Drew : The Dubliners

Ronnie Drew is van ons heengegaan. De legendarische Ier is de stichter van The Dubliners, de al even legendarische Ierse folkband. Tot zijn 17e jaar ging hij naar school en had daarna allerlei baantjes: van bordenwasser tot vertegenwoordiger van schrijfmachinelinten. Toen hij 19 jaar was leerde hij gitaar spelen en trad af en toe op in verschillende clubs. Hij bracht 3 jaar door in Spanje, waar hij Spaans leerde en ondertussen Engelse les gaf. Daar ontdekte hij de flamencogitaar; na zijn terugkeer werd hij vooral bekend om zijn flamencogitaarspel. Hij trad toen veel op met John Molley in het Gate theater in Dublin. In één van deze shows is hij ontdekt als zanger van Ierse folksongs. The Dubliners zag in 1962 het levenslicht, dan nog onder de naam The Ronnie Drew Ballad Group. Drew was lid van 1962 tot 1974 en van 1979 tot 1995, waarna hij zich aan een solo-caarière waagde. Hij speelde onder meer met Christy Moore, The Pogues, Antonio Breschi, The Dropkick Murphys en Eleanor Shanley. Drew was vooral gekend voor zijn typische stemgeluid, door ons aller Tijl Delannoy zo mooi omschreven als 'een stem als steenkool'. Hij werd 73.


2 opmerkingen:

The Clumsy Chef zei

Die eer komt mij niet toe... Ik weet ondertussen niet meer van wie ik het net heb, maar oa bono bezingt de man z'n stem op die manier in H "Here's to you, Ronnie Drew". Mijn dode van het jaar is bekend, onder opschortende voorwaarde dat Shane McGowan het nog uitzingt tot 31/12/2008...

Tarek zei

en ik heb ineens een youtubefilmpke erbijgezet dat die steenkool illustreert... (vergeef mij als het niet zijn beste performance is, ik ben Drew-leek)