maandag 25 augustus 2008

Paul Schruers: tweede bisschop van Hasselt

God heeft zijn trouwe dienaar Paul Schruers tot zich geroepen. De gewezen bisschop van Limburg stierf op 79-jarige leeftijd nadat hij een paar maanden geleden door een hersenbloeding getroffen werd. Sindsdien lag hij in coma.

Schruers, die de tweede bisschop in de geschiedenis van het bisdom Hasselt was (in opvolging van mgr. Heusschen) studeerde eerst aan het kleinseminarie in Sint-Truiden, later in het grootseminarie in Luik. Op 8 december 1954 werd hij in Luik tot priester gewijd. Bij de oprichting van het bisdom Hasselt, in 1967 werd Schruers benoemd als vicaris-generaal. Drie jaar later werd hij door paus Paulus VI tot hulpbisschop gewijd. Dat bleef hij tot 1989 toen hij mgr. Heusschen opvolgde als bisschop van Hasselt. Op 25 oktober 2004 ging de toen 75-jarige Schruers met pensioen.

3 opmerkingen:

Maarten zei

heb altijd een wrang gevoel gehad bij die man. Hij heeft mijn zus van een heilig vormsel voorzien, maar een jaar later stuurde hij zijn kat (in de vorm van een of andere deken) om mijn vormsel te voltrekken.
Desalniettemin: Rust in Vrede Paul!

Jozz zei

Pas op wat u zegt, want deze man is een ver familielid van mijn oma, die uit Hasselt kwam. Maar ook voor mijn vormsel heeft hij zijn kat (in de vorm van een tweederangsklerikaal) gestuurd, dus ik ben evenmin content :-)

Tarek zei

misschien moet Monseigneur Joé Pathéthique of een Schruers-lookalike uw vormsel nog eens herdoen, maar dan zoals het hoort...?